Home » Istorie » Ce a fost Drumul Mătăsii și de ce a fost atât de important?

Ce a fost Drumul Mătăsii și de ce a fost atât de important?

Ce a fost Drumul Mătăsii și de ce a fost atât de important?
Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 18.03.2023

Cu secole înainte de apariția navelor de marfă și a telecomunicațiilor, colțurile îndepărtate ale Eurasiei erau legate printr-o rețea de rute comerciale cunoscută sub numele de Drumul Mătăsii. Rețeaua a funcționat timp de aproximativ 1.500 de ani, din secolul al II-lea î.Hr. până la mijlocul secolului al XV-lea d.Hr. și a devenit o forță extrem de influentă în lumea modernă. 

Potrivit UNESCO, numele provine de la textilele luxoase, țesute din fibrele proteice ale viermilor de mătase. Procesul a fost inițiat în China în jurul anilor 2.700 î.Hr.

Mătasea a fost un secret bine păzit timp de mii de ani, China chiar condamnând la moarte persoanele care dezvăluiau unui străin cum se fac produsele din mătase. Cu toate acestea, secretele lor au început să se răspândească, iar cunoștințele despre producția de mătase au ajuns în India și în Japonia, potrivit IFL Science.

Cum a început Drumul Mătăsii?

Bazele inițiale ale Drumului Mătăsii au fost puse odată cu expansiunea dinastiei Han a Chinei în Asia Centrală, în secolul al II-lea î.Hr. cest lucru a determinat China să trimită un emisar în această parte neexplorată și „neîmblânzită” a lumii ca să obțină informații și ca să găsească potențiali parteneri comerciali și aliați. Persoana însărcinată cu această misiune a fost generalul Zhang Qian, care este uneori considerat „pionierul Drumului Mătăsii”.

Tot în această perioadă, în secolul I î.Hr., Imperiul Roman devenea o superputee globală care, din întâmplare, avea un gust deosebit pentru mătase, considerând-o un accesoriu „exotic” indispensabil.

Unde era Drumul Mătăsii?

Drumul Mătăsii era format din numeroase rute care porneau din Asia de Est, traversau subcontinentul indian, Asia Centrală, Orientul Mijlociu, Africa de Est și se termina în Europa. Numeroasele trasee au avut rute uțor diferite, dar întregul drum s-a extins aproximativ 6.400 de kilometri.

Acest lucru a inclus unele terenuri dificile, care au fost anterior evitate de călători și comercianți, cum ar fi Deșertul Gobi și Munții Pamir. Promisiunea îmbogățirii a schimbat această situație, iar ruta a început să atragă numeroși intermediari și oportuniști. Ceea ce a urmat a fost nașterea unui lanț de mici așezări și posturi comericale de-a lungul drumului.

Ce comercializau oamenii de-a lungul Drumului Mătăsii?

Mătasea a dat naștere rutelor comericale, dar Asia de Est era, de asemenea, dornică să expedieze și alte bunuri de calitate, cum ar fi ceaiul, vopselele, parfumurile, condimentele și porțelanul. De asemenea, Europa era cunoscută pentru exportul de mărfuri către Asia, inclusiv opere de artă, miere, vin, piei de animale, blănuri și metale prețioase.

Se poate spune că cele mai importante bunuri exportate din China erau hârtia și praful de pușcă. În timp ce hârtia avea potențialul de schimba modul în care erau răspândite informațiile, praful de pușcă avea să revoluționeze războiul.

Totuși, nu a fost vorba doar despre vinuri fine și haine frumoase. Oamenii de știință au găsit dovezi că infecțiile parazitare, cum ar fi virusul hepatic chinezesc (Clonorchis sinensis), au fost, de asemenea, răspândite pe Drumul Mătăsii, printre oamenii din Eurasia.

Rutele comerciale ar fi putut să joace un rol și în răspândirea ciumei negre în ani 1.300, ajutând agentul patogen să se deplaseze din Asia Centrală spre Europa, culminând cu moartea a 75 până la 200 de milioane de oameni.

De ce era considerat Drumul Mătăsii atât de important?

Ideile, cultura și oamenii se împrăștiau înainte și înapoi pe Drumul Mătăsii. Pentru prima dată, oamenii din Eurasia se expuneau la o multitudine de idei și religii noi. Budismul s-a răspândit din India în China, în timp ce Creștinismul și Islamismul au înflorit în Eurasia.

Unul dintre cei mai cunoscuți europeni care a călătorit pe Drumul Mătăsii a fost Marco Polo (1254-1324), un negustor venețian, care și-a documentat călătoriile prin Orientul Mijlociu, Asia Centrală și China. Deși el nu a fost prima persoană din Europa care a vizitat această parte a lumii, scrierile sale sunt considerate una dintre cele mai timpurii perspective asupra culturii din Asia de Est.

Drumul Mătăsii a continuat să prospere până în Evul Mediu, supraviețuind chiar și unei întreruperi a activității în perioada ciumei negre și a cuceririlor mongole din secolul al XIV-lea d.Hr.

„Noul Drum al Mătăsii”, o infrastructură din prezent

Până în secolul al XV-lea d.Hr., Drumul Mătăsii și-a găsit sfârșitul. Imperiul Otoman a câștigat putere și a reușit să blocheze coridorul dintre Europa și Asia, marcând în mod esențial sfârșitul comerțului înfloritor de pe continent.

Între timp, imperiile Europei își intensificau eforturile prin ceea ce cunoaștem ca reprezentând perioada marilor descoperiri. Noi cunoștințe și tehnologii le-au permis europenilor să ajungă în India, China și nu numai, fără să mai fie nevoie de Drumul Mătăsii.

Zilele de glorie ale Drumului Mătăsii se încheiaseră, dar moștenirea sa a fost, fără îndoială, profundă. Chiar și astăzi, acesta continuă să inspire cultura și geopolitica. China lucrează în prezent la așa-numita „Inițiativă Belt and Road”, prin care urmărește să creeze o infrastructură care va permite un comerț mai facil între China, restul Asiei, Europa și Africa. Având în vedere ambiția vastă a acestui proiect și potențialul său de a modela lumea, a fost numit „Noul Drum al Mătăsii”.

Vă mai recomandăm și: 

Mayașii au construit „primul sistem de super-autostrăzi din lume”

Amerigo Vespucci, cel mai mare navigator al tuturor timpurilor

Podul terestru Bering s-a format mai târziu decât se știa, în timpul ultimei ere glaciare

7 dintre cele mai periculoase drumuri din lume

Claudia Cociug
Claudia Cociug
Claudia Cociug, absolventă a Facultății de Litere, specializarea Jurnalism și Științe ale Comunicării din cadrul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, a făcut parte din echipa DESCOPERĂ.ro din noiembrie 2022 și până în iunie 2023. citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
Unde au dispărut grădinițele de stat din România?
Unde au dispărut grădinițele de stat din România?
Un studiu arată că oamenii poate absorbi vitamine direct din aer
Un studiu arată că oamenii poate absorbi vitamine direct din aer
Mulți oameni suferă fără să știe de „ura față de mișcare”
Mulți oameni suferă fără să știe de „ura față de mișcare”
Iată cum o simplă cană cu ceai poate deveni un detector de particule!
Iată cum o simplă cană cu ceai poate deveni un detector de particule!
Pentru prima dată în istorie, astronomii au fotografiat îndeaproape o stea din afara galaxiei Calea Lactee
Pentru prima dată în istorie, astronomii au fotografiat îndeaproape o stea din afara galaxiei Calea Lactee
(P) Când au început să se ofere cadourile pentru Crăciun?
(P) Când au început să se ofere cadourile pentru Crăciun?
De ce ne curge nasul de la mâncarea picantă?
De ce ne curge nasul de la mâncarea picantă?
Sunt alimentele fermentate bune pentru intestine sau doar delicioase?
Sunt alimentele fermentate bune pentru intestine sau doar delicioase?
Test de cultură generală. Cum sunt stabilite cursurile valutare?
Test de cultură generală. Cum sunt stabilite cursurile valutare?
Boomurile sonice ale rachetei Starship sunt atât de puternice încât ar putea deteriora structurile de la sol
Boomurile sonice ale rachetei Starship sunt atât de puternice încât ar putea deteriora structurile de la sol
Unul dintre marii producători de cărbune din lume renunță la extracție
Unul dintre marii producători de cărbune din lume renunță la extracție
Vești proaste pentru 4.000 de angajați Ford! Gigantul auto pregătește concedieri în Europa
Vești proaste pentru 4.000 de angajați Ford! Gigantul auto pregătește concedieri în Europa
Măsuri de securitate sporite la Machu Picchu după ce o femeie a împrăștiat cenușă umană în aer
Măsuri de securitate sporite la Machu Picchu după ce o femeie a împrăștiat cenușă umană în aer
Povestea desprinsă din cărţi a îndrăgitului Petre Ispirescu. Nu a făcut niciun an de şcoală, a fost la închisoare şi până la 50 de ani nu a părăsit niciodată localitatea natală
Povestea desprinsă din cărţi a îndrăgitului Petre Ispirescu. Nu a făcut niciun an de şcoală, a fost la închisoare ...
În ciuda amenințărilor globale, Marea Britanie renunță la nave de război, elicoptere și drone
În ciuda amenințărilor globale, Marea Britanie renunță la nave de război, elicoptere și drone
Un raport al Congresului SUA avertizează: China este acum o „ameninţare semnificativă”
Un raport al Congresului SUA avertizează: China este acum o „ameninţare semnificativă”
„Ciclon bombă” în nord-vestul Statelor Unite! Sute de mii de oameni au rămas fără curent
„Ciclon bombă” în nord-vestul Statelor Unite! Sute de mii de oameni au rămas fără curent
Elon Musk și Donald Trump au asistat împreună la o nouă lansare Starship
Elon Musk și Donald Trump au asistat împreună la o nouă lansare Starship